piątek, 30 kwietnia 2010

Na Co Powinieneś Zwracać Uwagę Zlecając Pozycjonowanie? - Raport.

Wyszukiwarki internetowe (takie jak np. Google, Windows Live Search, Yahoo itp.) są niezmierzoną i ciągle w dużym stopniu nieodkrytą w Polsce metodą skutecznej promocji. Najprostszą definicją opisującą pozycjonowanie stron internetowych - SEO (ang. Search Engine Optimization), to stwierdzenie, iż są to działania mające na celu wypromowanie serwisu internetowego tak, by ten po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych, zajmował jak najwyższe miejsce w naturalnych wynikach wyszukiwania wyszukiwarek.

Audytor na stronie www

Działania związane z pozycjonowaniem serwisu powinny rozpocząć się od przeprowadzenia dokładnego „audytu” strony www, której dotyczą. Ma on na celu umożliwienie przygotowania listy słów kluczowych, które w jak najdokładniejszym stopniu będą oddawały „ducha” witryny poddanej zabiegowi pozycjonowania. Użyte słowa kluczowe powinny łączyć się z jej treścią i pokrywać się ze słowami i frazami znajdującymi się w tekstach na kolejnych podstronach serwisu.

Wielkie przekręty

Wzrost znaczenia pozycjonowania zbiegł się w czasie z monopolizowaniem rynku wyszukiwarek internetowych przez Google. Wcześniej sformatowanie strony w sposób, zapewniający jej pojawianie się na szczytowych pozycjach w rankingach, nie stanowiło wielkiego wyzwania. Położenie serwisu opierało się wówczas głównie na podanych przez projektanta strony słowach kluczowych w nagłówku. Jednakże sytuacja ta spowodowała pokusę manipulowania wynikami poprzez odpowiedni dobór haseł, często nie mających nic wspólnego z rzeczywistą tematyką witryny. Jak powszechnie wiadomo, tam gdzie jest pokusa, znajdą się i osoby, które zechcą z niej skorzystać. Efektem łatwości z jaką można było wpływać na wyniki zwracane przez wyszukiwarki, było pojawianie się wielu osób, które wykorzystywały te luki.

Wynikiem powszechności tego procederu było podjęcie prób ucywilizowania zasad związanych z SEO, co w wyniku pewnej ewolucji, doprowadziło do oparcia działania wyszukiwarek o zliczającą linki analizę topologii sieci (przykładem jest tutaj Google). Zabieg ten znacznie podniósł poziom trudności pozycjonowania stron internetowych. Skuteczność na polu SEO nie była już w zasięgu ręki przeciętnego internauty, lecz grupy osób posiadających odpowiednią wiedzę, które zaczęły specjalizować się w pozycjonowaniu serwisów www.

Pozycjonowanie to przede wszystkim skuteczny marketing

Wiele osób zada sobie z pewnością pytanie o sens całej tej „zabawy”. W tym miejscu najlepiej odwołać się do badań, które dowodzą, że statystyczny użytkownik Internetu, wpisując interesującą go frazę do wyszukiwarki, koncentruje się tylko na kilku pierwszych wynikach wyświetlonych na ekranie. Serwisy będące na kolejnych pozycjach, albo nawet na dalszych podstronach wyszukiwarki, mają minimalne szanse na bycie zauważonymi. W przypadku prowadzenia firmy, skuteczne wypozycjonowanie strony może przyczynić się do sukcesu biznesu w stopniu równym, co „klasyczna” reklama w tradycyjnych mediach.

Poszukiwania informacji o produktach, większość z nas rozpoczyna od przeglądnięcia zasobów Globalnej Sieci, a dopiero w przypadku braku oczekiwanych efektów tej metody, przenosi  poszukiwania do reala. Nie trzeba chyba dodawać, jak ważne jest wówczas dobre miejsce serwisu np. w wynikach Google’a, które może mieć niebagatelny wpływ na nasz sukces.

Każde słowo ma swoją wartość

W tym miejscu z pomocą przychodzą tzw. pozycjonerzy, których zadaniem jest „wywindowanie” danej witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania. Nie jest to jednak zawsze proste – stopień trudności zależny jest od wybranych słów kluczowych, opisujących profil działalności danej witryny. W przypadku fraz popularnych, takich jak np. meble, bielizna, tłumaczenia, czy projekty domów, pozycjonowanie strony będzie żmudnym i drogim procesem.

Wielu klientów nie zdaje sobie często sprawy z wysokich kosztów pozycjonowania popularnych i ogólnych słów ” – mówi Marek Błyszczek, pozycjoner z serwisu www.AdSeo.pl – „Skuteczniejszą i przede wszystkim tańszą metodą pozycjonowania stron www jest sprecyzowanie wpisywanych do wyszukiwarki słów kluczowych. W efekcie umożliwia to dotarcie dokładnie do takiego odbiorcy, jaki nas interesuje.”

W takiej sytuacji, osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie strony www powinna pomóc klientowi dobrać słowa w jak najdokładniejszym stopniu odzwierciedlające jego działalność. Za przykład niech posłużą „meble”, czyli wyraz popularny, którego wypozycjonowanie nie będzie należało do łatwych zadań. W takim przypadku należy sobie postawić kilka pytań „pomocniczych”, mających na celu uściślenie opisu działalności klienta. Informacjami jakie można wówczas dodać są m.in. lokalizacja i uszczegółowienie rodzaju prowadzonych usług. Przykładowym efektem takiej konkretyzacji opisu będą frazy: „meble klasyczne”, „meble do jadalni”, „meble kuchenne”, dodatkowo wspomagane nazwą miejscowości, jeśli działalność prowadzona jest lokalnie, czyli np. „meble klasyczne Kraków”.

Zabieg ten spowoduje również obniżenie kosztów pozycjonowania witryny, które byłyby znacznie wyższe tylko dla słowa „meble”. Kolejnym profitem wynikającym z takiej optymalizacji, jest uniknięcie przypadkowych wejść na stronę internetową przez osoby z drugiego końca kraju, które np. szukają plastikowych krzeseł. Czynności te zaowocują dotarciem do targetu, zainteresowanego dokładnie takim produktem lub usługą, jaką oferuje dany przedsiębiorca. Starannie opisując rodzaj działalności, za pomocą odpowiedniego doboru słów kluczowych, sprawiamy, że internauta po wpisaniu w wyszukiwarce interesującego go zagadnienia, z dużą dozą prawdopodobieństwa, trafi na naszą stronę www.

Między piekłem…

Zamawiając usługę pozycjonowania w jakieś firmie, trzeba mieć świadomość faktu, że nie jest to proces szybki i nie należy oczekiwać natychmiastowych efektów. Skutecznemu i długotrwałemu wypozycjonowaniu witryny internetowej na wybrane słowa kluczowe trzeba poświęcić od kilku tygodni, do nawet dwóch lat. Oczywiście można natknąć się na ogłoszenia, w których oferuje się pozycjonowanie strony klienta w ekspresowym tempie. Warto uświadomić sobie jednak fakt, iż niosą one ze sobą zagrożenia tzw. „banem”, w przypadku wykorzystywania nieetycznych metod, lub nałożeniem filtra spychającego witrynę na niższe pozycje w wyszukiwarkach, w przypadku nieumiejętnego posługiwania się narzędziami pozycjonerskimi (np. szybko dodając linki).

„Nie należy dać się zwieść pierwszym okresem, gdyż wówczas wyniki są rzeczywiście rewelacyjne i widoczne już po krótkim czasie”stwierdza Anna Sikorska, kierownik działu SEO/SEM w Grupie Adweb„Trzeba pamiętać jednak o tym, że mechanizmy obronne wyszukiwarek, takich jak np. Google, są już na tyle zaawansowane, iż serwis korzystający z takich metod pozycjonowania jest bardzo szybko wykrywany i wpisywany na czarną listę. W ten prosty sposób można daną domenę skazać na długotrwałą banicję poza indeksami wyszukiwarek.”

Wśród metod niezgodnych z kodeksem znajdują się m.in.: wprowadzanie słów kluczowych sprzecznych z treścią witryny, ukrywanie ich poprzez użycie tekstu w kolorze tła, stosowanie ukrytych warstw, czy tzw. „cloaking”, czyli serwowanie robotom wyszukiwarek specjalnie spreparowanej wersji strony.

…a niebem

Na co więc pozwala „kodeks uczciwego pozycjonera”? Wśród etycznych sposobów podnoszenia pozycji strony internetowej w rankingach najprostszymi przykładami są:
- czytelne opisywanie linków i odnośników,
- stosowanie prostych adresów, 
- dopisywanie witryny do katalogów tematycznych,
- wprowadzenie mapy strony, ułatwiającej jej zindeksowanie wyszukiwarkowym robotom.
Podczas procesu pozycjonowania należy również bezwzględnie przestrzegać praw autorskich, zasad umieszczania znaków towarowych oraz praw związanych z publikacją informacji w Internecie.

Stosując m.in. powyższe metody, można mieć pewność, że nie spotka nas żadna sankcja, a jedynym ich efektem będzie ewentualna wspinaczka witryny w wynikach wyszukiwarek. Trzeba mieć jednak świadomość, że uzyskana dobra pozycja nie jest wieczna i należy bezustannie dbać o jej utrzymanie, gdyż Globalna Sieć pełna jest pretendentów chcących zająć nasze miejsce.

Zlecenie dla zawodowca

Na koniec warto odpowiedzieć na pytanie, czy próbować pozycjonować stronę we własnym zakresie, czy lepiej zlecić to zadanie profesjonaliście? W przypadku niszowej tematyki serwisu lub prywatnego charakteru strony, można pokusić się o samodzielną pracę. Zadanie tego typu nie powinno stanowić problemu, nawet dla osób dysponujących tylko podstawową wiedzą z zakresu SEO. Jeszcze nie tak dawno przykładem takiej łatwej do wypozycjonowania frazy był „wypas owiec w Bieszczadach” (w ostatnim czasie zwrot zaanektowany przez pozycjonerów).

W przypadku witryn zawierających popularniejsze treści oraz komercyjnych celów pozycjonowania serwisu (np. różnego rodzaju sklepy, usługi itp.)  osiągnięcie oczekiwanych efektów może nie być takie proste. Warto wtedy rozważyć zlecenie tej pracy osobom doświadczonym, gdyż nieumiejętne działania niosą ze sobą wspomniane wcześniej przykre konsekwencje.

„Z pozycjonowaniem jest jak z drobnymi pracami naprawczymi – teoretycznie możemy zrobić to sami. Samodzielnie możemy pomalować mieszkanie, położyć tapety i kafelki czy wymienić gniazdka elektryczne. Pytanie tylko, czy nie lepiej zlecić to zaufanej firmie, by mieć pewność, że farba nie odpryśnie, tapeta nie zacznie odklejać się od ściany, a kafelki nie spadną nam na głowę?”  - mówi Anna Sikorska – „Tak samo jest z działaniami SEO – pozycjonować stronę można samemu, po co jednak ryzykować? Czy nie lepiej oddać tego w ręce doświadczonych specjalistów, by mieć pewność, że witryna nie zostanie zbanowana czy ukarana filtrem? Przecież lepiej od początku robić coś dobrze, niż po fakcie naprawiać szkody – czasami juz nieodwracalne.”

Dodatkowym atutem zlecenia takiej pracy „zawodowcowi”, jest również pomoc w odpowiednim doborze słów kluczowych. Zapewnia to dotarcie serwisu do grupy osób zainteresowanych asortymentem dokładnie takim, jaki on oferuje. Warto być świadomym faktu, że metoda ta zapewnia wielokrotnie wyższą efektywność trafiania do targetu, niż nawet najlepsza reklama w tradycyjnych mediach branżowych.

wtorek, 27 kwietnia 2010

Czym Dokładnie Jest Google Adwords?

Google AdWords - serwis reklamowy Google sprzedający linki reklamowe wyświetlane jako reklamy kontekstowe w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google i na stronach współpracujących z Google AdSense, sprzedawany w modelu CPC, czyli opłaty naliczanej za każde kliknięcie w reklamę.
Firma nie podaje dokładnie swoich zysków z usługi AdWords, wiadomo jedynie, że łączny przychód z AdWords i AdSense wyniosły w 2007 ponad 16 miliardów USD, zaś wszystkie formy reklamy emitowane przez Google stanowiły 23,7% rynku reklamy internetowej w Stanach Zjednoczonych w czwartym kwartale 2007
Obecnie wyróżniane są dwa główne sposoby tworzenia linku sponsorowanego AdWords:
  • poprzez wybór słów kluczowych, na które będzie się wyświetlała reklama AdWords
  • poprzez wybór witryn internetowych, na których wyświetlana będzie reklama AdWords
Pozycja linku sponsorowanego AdWords w wynikach linków sponsorowanych ustalana jest na podstawie:
  • Wyniku Jakości reklamy
  • maksymalnej stawki CPC, ustalanej przez reklamodawcę.

Wynik Jakości AdWords

Wynik Jakości AdWords jest podstawą pomiaru trafności i jakości reklamy w AdWords. Jest ona wyznaczana przede wszystkim na podstawie współczynnika klikalności CTR (procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń) słowa kluczowego w Google AdWords oraz jakości strony docelowej reklamy.
Istnieje kilka różnych Wyników Jakości AdWords, z których najważniejszymi są:
  • Wynik Jakości na poziomie witryny,
  • Wynik Jakości na poziomie słów kluczowych,
  • Wynik Jakości na poziomie tekstu reklamowego,
  • Wynik Jakości strony docelowej reklamy.
źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/AdWords

Optymalizacja Strony Internetowej - Kilka Porad

Jak prawidłowo zoptymalizować stronę internetową po wyszukiwarki?

Pozycjonowanie Stron W Wyszukiwarkach - Absolutne Podstawy

Czym jest pozycjonowanie?

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. Search engine optimization - SEO; zwana także pozycjonowaniem, ang. Web Positioning) - działania zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i wyrażeń kluczowych.
W roku 2008 w związku z dominacją wyszukiwarki Google, działania SEO ograniczają się głównie do Google.

Terminologia


  • SERP - (ang. Search engine results page) - wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce
  • PR - PageRank - matematyczny algorytm stworzony przez Google, na podstawie którego obliczana jest ważność znalezionych stron dla każdego zapytania a także liczbowy efekt działania tego algorytmu.
    • TPR - (ang. Toolbar PageRank) - PageRank wyświetlany w postaci zielonego paska na pasku narzędziowym zainstalowanym w przeglądarce stron WWW tzw Google Toolbar
    • GDPR - (ang. Google Directory PageRank) - PageRank publicznie dostępny w katalogu Google
    • RPR - (ang. Real PageRank) - Wskaźnik PageRank nie jest wartością wyświetlaną przez wskaźnik na Google Toolbar:
      • TPR - RPR
      • 0/10 - 0.15 - 0.9
      • 1/10 - 0.9 - 5.4
      • 2/10 - 5.4 - 32.4
      • 3/10 - 32.4 - 194.4
      • 4/10 - 194.4 - 1,166.4
      • 5/10 - 1,166.4 - 6,998.4
      • 6/10 - 6,998.4 - 41,990.4
      • 7/10 - 41,990.4 - 251,942.4
      • 8/10 - 251,942.4 - 1,511,654.4
      • 9/10 - 1,511,654.4 - 9,069,926.4
      • 10/10 - 9,069,926.4 - 0.85 ? N + 0.15
  • AT - Anchor Text - tekst/wyrażenie zawarte w treść odsyłacza
  • Content - Zawartość stron/witryn: tekst, obrazki. Kiedyś obowiązywała zasada "Content is King" - czyli najważniejsza dla pozycjonowania na stronie jest jej zawartość/treść - content
  • Duplicate Content Penalties - Tworzenie kilku kopii jednego dokumentu lub strony, w przypadku kopii strony mówi się o mirrors strony
  • IBL - Inbound Links - Liczba linków wskazujących na dany adres pliku/strony www, najlepiej z odpowiednim anchor text-em
  • Index/indeks stron - Zbiór stron dostępnych w danej wyszukiwarce - stron zindeksowanych przez robota wyszukiwarki
  • Link exchange - Wymiana linków jest stosowana do podniesienia IBL pomiędzy stronami o wysokim PR
  • Link popularity - Wartość otrzymana dla zapytania (link:adres strony)
  • Naturalne linkowanie - Polega na rozpowszechnianiu w sieci linków do strony bez budowania specjalnych do tego celu stworzonych stron
  • OBL - Outbound Links - Ilość linków wskazujących na zewnętrzne adresy plików/stron www
  • Pozycjoner - Prawidłowa nazwa konsultant ds. pozycjonowania stron www/seo
  • TBPR Update - Toolbar PageRank Update - inaczej update PageRank
  • Update PageRank - Zmiana wartości publicznie dostępnej PR wskazywanej przez Toolbar Google
  • TB Program Update - Zmiana w oprogramowaniu odpowiadającym za sposób obliczania PR
  • GDPR Update - Google Directory Update - Zmiana wartości PR publicznie dostępnej w katalogu Google PR
  • Update IBL - Zmiana wartości dla zapytania (link:adres strony)
  • BL Update - Backlink Update - Zmiana wartości dla zapytania (link:adres strony)
  • Algo Update - Algorithm Update - Zmiana algorytmu odpowiadającego za rezultaty SERP

Historia

Pozycjonowanie stron rozpoczęło się wraz z rozwojem pierwszych wyszukiwarek internetowych. Webmasterzy dążyli do tego, aby ich strona pojawiła się jako pierwsza w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania. Początkowo nie było to trudne, gdyż wyniki w wyszukiwarkach opierały się na analizie słów kluczowych podanych przez autora w nagłówku strony. Później jednak, między innymi ze względu na łatwą manipulację słowami kluczowymi, wyszukiwarki zaczęły je ignorować, odwołując się bezpośrednio do treści strony.
Ewolucja wyszukiwarek wywołała ewolucję pozycjonowania przechodzącego przez wszelkie algorytmy binarne i wektorową analizę treści strony. Dopiero wyszukiwarki oparte na analizie topologii sieci, zliczające linki (takie jak Google), podniosły poziom trudności pozycjonowania stron. Zaawansowane algorytmy analizy topologii sieci wielu osobom wydawały się odporne na wszelkiego rodzaju próby manipulacji/modyfikacji SERP, jednak zjawisko Google Bomb, polegające na masowym dodawaniu na stronach linku ze wskazanym przez pomysłodawcę anchor textem, pokazało drogę do łatwego modyfikowania indeksu.
Termin "pozycjonowanie" pojawił się ok. 2002 r, wcześniej funkcjonował anglojęzyczny "web positioning". Pierwsze powszechnie znane "polskie" Google Bomb pojawiło się na przełomie 2003 i 2004 roku i polegało na linkowaniu ze słowem kluczowym kretyn adresu do sejmowej strony internetowej polskiego posła Andrzeja Leppera, co w efekcie dało pojawianie się wspomnianej strony na czołowych miejscach w wynikach wyszukiwania w Google dla hasła "kretyn" (zwykle jako pierwszy wynik). Akcja ta zyskała wielu naśladowców i podobne zjawiska można było zaobserwować dla innych słów i wyrażeń.
Skala działalności Google Bombing we wrześniu 2008 roku doprowadziła przed Sąd także młodego webmastera, 23-letniego Marka W. z Cieszyna, któremu został postawiony zarzut obrazy głowy państwa - Lecha Kaczyńskiego. Po wpisaniu w okno zapytań Google.pl jednego z powszechnie uznawanych za obraźliwe słowa - strona www prezydenta RP pojawiała się jako jedna z pierwszych.
Pod koniec 2009 roku Google wprowadziło wyszukiwanie w czasie rzeczywistym (Real Time Search), polegające na przedstawianiu najaktualniejszych wyników z serwisów społecznościowych oraz mikro-blogów. 19 marca 2010 roku funkcja wyszukiwania w czasie rzeczywistym została oficjalnie wdrożona do polskiej wersji wyszukiwarki Google.pl

Rynki międzynarodowe

Udziały rynku optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych są różne w zależności od rynku i także jego konkurencyjności. W 2003 roku Danny Sullivan ustalił, że Google realizuje ok. 75% wszystkich wyszukiwań. Na rynkach poza USA udział Google jest często większy i w 2007 roku Google było dominującą wyszukiwarką na świecie. W 2006 roku Google obejmowało 40% rynku w USA, ale miało ok. 85-90% udziałów w Niemczech. Podczas gdy w tym samym czasie w USA istniały ponad setki firm przeprowadzających optymalizację dla wyszukiwarek internetowych, w Niemczech było zaledwie pięć.
W Rosji sytuacja jest odwrotna. Lokalna wyszukiwarka Yandex kontroluje 50% płatnych reklam z dochodu państwa, podczas gdy Google ma mniej niż 9% udziału. W Chinach Baidu w dalszym ciągu prowadzi w udziałach na rynku, choć w 2007 Google także uzyskało tu udziały.
Pomyślna optymalizacja dla wyszukiwarek dla rynków międzynarodowych może wymagać zawodowego tłumaczenia stron internetowych, rejestracji nazwy domeny z grupy domen wysokiej jakości na rynku docelowym i hostingu, który zapewnia lokalny adres IP. W przeciwnym wypadku fundamentalne elementy optymalizacji dla wyszukiwarek są w istocie te same i niezależne od języka.

Kontrowersje

Kontrowersje w pozycjonowaniu stron wynikają ze sposobów zdobywania linków prowadzących do stron - IBL oraz z nieetycznych technik stosowanych w pozycjonowaniu. Działania niezgodne z zaleceniami dla webmasterów przyjęło się nazywać spamem w wyszukiwarkach. Spam w wyszukiwarkach jest traktowany podobnie jak spam pocztowy, czyli elektroniczne wiadomości masowo rozsyłane do osób, które ich nie oczekują.
W wyszukiwarkach stworzono specjalne strony na których można zgłaszać strony, które stosują nieetyczne metody pozycjonowania, np. Google - report a spam result.

Etyczne i nieetyczne techniki pozycjonowania 

W związku z ogromnym zainteresowaniem pozycją danej strony w wyszukiwarce zaczęto stosować różnorodne metody pozycjonowania m.in. takie, których nie akceptują twórcy wyszukiwarek lub nie są zgodne z zaleceniami dla tworzących strony gdyż "zaśmiecają" wyniki wyszukiwania. Te metody zaczęto nazywać nieetycznymi. Są to na przykład:
  • Duże nagromadzenie słów kluczowych
  • Słowa kluczowe niezgodne z treścią
  • Ukrywanie słów kluczowych, np. użycie tekstu w kolorze tła, umieszczenie na niewidocznym elemencie lub w miejscu zwykle nie oglądanym przez użytkownika.
  • Cloaking (ang. cloak - płaszcz) - serwowanie robotom wyszukiwarek (rozpoznawanych np. po adresach lub tzw. User agent) specjalnie spreparowanej wersji strony.
Wykrycie stosowania takich technik może jednak przynieść odwrotny skutek - całkowitą eliminację strony z wyników wyszukiwania.
Należy wspomnieć, że wiele metod ułatwiających użytkownikom poruszanie się po stronie i odnajdowanie informacji może przyczynić się do poprawy wyników w wyszukiwarkach. Niektóre przykłady to:
  • Wymiana linków i banerów ze stronami o podobnej tematyce, umieszczanie stron w katalogach tematycznych
  • Rezygnacja z nawigacji uzależnionej od dodatkowych technologii, np. Javascriptu lub Flasha lub ramek, poprawa możliwości poruszania się po stronie, użycie mapy strony
  • Usunięcie błędów (np. składniowych) z kodu strony
  • Optymalizacja kodu strony, usunięcie nadmiarowych znaczników HTML
  • Dobre opisanie elementów strony, np. tytułu strony lub treści alternatywnej dla grafiki,
  • czytelne opisywanie odnośników (unikanie opisów typu "tutaj" albo "kliknij" na korzyść lepiej opisujących zawartość strony do której prowadzą)
  • Stosowanie "przyjaznych" adresów (np. http://example.com/sklep/drukarki/laserowe/ zamiast http://example.com/index.php?page=236&id=32)
  • Wyróżnianie ważniejszych słów (np. pogrubienie, podkreślenie), stosowanie nagłówków
  • Artykuł z linkiem do twojej strony
Bardzo istotne jest również optymalizowanie treści i artykułów zawartych na stronie tak aby lepiej odzwierciedlała założone w fazie projektu frazy kluczowe, poprzez np. używanie słów kluczowych w mianowniku.
W odróżnieniu od nieuczciwych metod pozycjonowania, tutaj można być pewnym, że te metody będą zawsze akceptowane przez wyszukiwarki, a ich stosowanie nie spowoduje eliminacji strony z wyników wyszukiwania.

źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Pozycjonowanie_stron